Skip to main content

The requirement to bury the deceased from coronavirus without washing

March 28, 2020

فتوى في ترك تغسيل الميت بوباء كورونا

A fatwa concerning the requirement to bury the deceased from coronavirus without washing

أصدر فضيلة الشيخ الدكتور عبد الله الجديع فتوى بخصوص هذا الموضوع. الفتوى تلخص الحكم بعبارات واضحة و هي الان على موقع المسجد و صفحته على الفيس بوك

و كان قد سبق لنا في مسجد ليدز ان نشرنا فتوى اخوانكم في ايطاليا قواهم الله و إيانا، و كذلك بيان مجلس الأئمة الاحبة جيراننا في مدينة شيفيلد

و يفهم من الأحكام الشرعية و التي اجتهد ائمتنا في عرضها أنه يتحتم عدم غسل الميت ما دامت  هناك خشية مترجحة من إلحاق الضرر بالأحياء و نشر المرض إليهم

احبتنا: مع هذه المحنة تتبدى مرونة ديننا و يظهر اجتهاد العلماء العاملين جنبا إلى جنب مع متطوعينا و ممرضينا و اطبائنا و صيدليينا، نساء و رجالا، جنباً إلى جنب مع الطيبين في هذا البلد، و في عالم الإنسان الذي يغيث أخاه الإنسان

مع تسابق مئات آلاف المتطوعين في هذا البلد لأعمال الاغاثة، و قد كان شباب مسجدكم سباقين في مقدمتهم، مع جهد أئمتنا في الاجتهاد و احبتنا في مستشفيات الدولة و الاجهزة المختلفة،  فان كل هذا يرفع من الثقة بالله و بهذا الإنسان الطيب المكافح الذي خلقه و الهمه الخير و العلم و الهمة

 

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين، وأصلي وأسلم على نبيه محمد وعلى آله وصحبه أجمعين. أما بعد..

فإن وباء (كورونا) الذي عَمَّ ضرره الأرض، والذي ندعو الله بحوله وقوته أن يكشفه عن الناس، قد استوجب أحكامًا شرعية، تأتي على الاستثناء من أحكام العزائم المقررة، ومن ذلك ما يتعلق بتغسيل الميت بهذا المرض أو تيميمه، وفي هذه المسألة أقول وبالله أستعين:

معلوم لأهل العلم من شريعة الإسلام أن تغسيل الميت هو الأصل، واختلفوا في درجة الحكم في الأوضاع الطبيعية، فجمهورهم على أنه واجب، وذهبت طائفة إلى أنه سنة، ومرجع كلا الفريقين إلى حديث النبي صلى الله عليه وسلم في أمره بتغسيل ابنته زينب وقصة الرجل المحرِم الذي وقصته دابته فمات، والأحاديث الصحيحة في ذلك تحتمل المذهبين في الوجوب والندب، وجرى عمل المسلمين بتغسيل الميت. وأما تيميمه فمعلوم أن التيمم يقوم مقام الطهارة بالماء عند تعذر استعماله كاستدلال عام، وليس فيه دليل يختص بالميت.

هذا الحكم دون شك يجري في غير أوضاع الاستثناء؛ ولذا لما كان حال من يقتل في ميدان المعركة خارجًا عن الوضع الطبيعي، فقد صحت الأحاديث بدفن القتلى دون غسل، كما جُمِع العدد من الموتى في قبر واحد، وفيه من رفع الحرج ما لا يخفى.

وقد دل هذا على أن الاستثناء من الأصل إذا قام من الحال ما يقتضيه، فذلك جار على أدلة الشريعة ومقاصدها، كالشأن اليوم فيمن يموت بوباء (كورونا)، فقد تواطأت توجيهات ونصائح أهل الطب، بل ومع الإلحاح، بتجنب تغسيل الميت بهذا المرض، وتجنب تيميمه، وأن يدفن بالكيس الذي توضع به الجثة دون مزيد؛ لأنه لا أمان من العدوى في حال التعامل مع الجثة، وأقل أحواله ما يقع من شدة العسر لتعقيم موضع التغسيل، وعليه فإني ألخص الحكم في ذلك بالتالي:

يجب تجنب غسل الميت بداء كورونا، ويكتفى بدفنه، مع الصلاة عليه كيفما تيسر، ولو بعد الدفن على القبر، أو صلاة غائب.

والاستدلال على ذلك من وجوه، أبرزها:

الأول: ما يحتمله دليل أصل المسألة: أن تغسيل الميت سُنَّة، كما ذهب إليه طائفة من أهل العلم من المالكية، ومعلوم أنه لا إثم بترك السنن.

والثاني: على القول بوجوب تغسيل الميت أو البدل عنه بالتيمم عند العجز عن التغسيل، فإن الخطورة من الإصابة بهذا الوباء شديدة، وهي مخوفة خوفًا راجحًا بحسب أهل الاختصاص، وغسل الميت كسائر باب الطهارة هو في مقاصد الشريعة من باب التحسيني، وحفظ الأنفس من باب الضروري، فلا يخاطر بالنفس من أجل ما هو تحسيني.

والثالث: أن تغسيل الميت إنما هو لحقه على الجماعة، وهو حق يختص به، والمفسدة المتوقعة بالإصابة المهلكة إضرار بحق الجماعة في أنفسهم وغيرهم، والحق العام مقدم في الاعتبار على الحق الخاص.

وفي هذا السياق، أدعو إخواني من المفتين والعلماء أن يراعوا ذلك ويؤيدوه، وأن يكونوا سببًا في حماية الناس من هذا الوباء والمنع من آثاره، وأن يظهروا يسر الشريعة في زمن العسر والشدة.

أدعو الله أن يرفع هذا الوباء، وأن يعافي الناس منه برحمته وهو أرحم الراحمين.

وكتب

عبد الله بن يوسف الجديع

4 شعبان 1441هـ

28 مارس 2020م

مدينة ليدز - المملكة المتحدة

 

Dear and respected brothers and sisters. We pray for your welfare, good health and increased faith in Allah.

On the issue of washing those who die as a result of being infected with the corona virus: Shaykh Dr. Abdullah al-Judai has issued a fatwa regarding this. The fatwa summarises the ruling on this matter in a concise manner and is available for your perusal on the mosque's website and Facebook page.

In LGM we have previously published the fatwa issued by your brothers in Italy - may Allah grant them and us increased strength - and that of the Imams Council in the neighbouring city of Sheffield who issued a statement that received the support and endorsement of the Shaykh of our mosque, Dr Abdullah al-Judai. We attach the statement below.

We understand from the shar'i rulings contained that it is permissible not to perform ghusl for the deceased if there is fear of harm or contagion occuring to those alive.

Beloved ones: this trial demonstrates the flexibility of our religion and the efforts of our scholars, alongside those of the volunteers, pharmacists, nurses and doctors, both males and females, along with the good people of this land and in the world of humanity: where humans tend to fellow humans.

Hundreds of thousands have volunteered to help in whatever capacity they can, and the youngsters in your mosque were from the first to answer this call. This along with all the above mentioned efforts, and the major undertakings of the NHS and various other services instills in one hope in Allah and in the beautiful, hardworking human whom He created and then inspired to good deeds and beneficial knowledge.

 

In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful

All praise and thanks are due to Allah. I send salah and salam upon the Prophet Muhammad, his family and his companions.

 

The harms of this coronavirus pandemic have spread across the planet, and we ask Allah through His strength and power, to lift this affliction from all people. This pandemic has warranted certain shar’i (Islamic) rulings, which are exceptional and different to the normal frame of rulings. Some of these rulings concern washing (ghusl) or performing tayyamum (dry ablution) upon the one who dies from this virus. Concerning this matter, and after seeking Allah’s assistance, I say the following:

 

It is well established among Muslim jurists that ritual bathing (ghusl) of the deceased is the default rule. However, scholars differed as to whether this is an obligation or whether it is a sunnah; with the majority adopting the former view. Both parties rely on the report of the Messenger, sallallahu `alayhi wa sallam, where he commanded that his daughter, Zaynab, be washed. They also rely on the story of the man who was crushed to death by his camel during hajj. The authentic reports concerning ghusl can accommodate both views—but neither of them can be used to conclusively determine whether ghusl is an obligation or simply a recommendation. This has resulted in a universal practice across Muslim cultures to wash the deceased.

As for performing tayammum upon the deceased, then it is known that tayammum is a substitute for washing if water is unavailable or cannot be used (for various reasons). This is a general rule for all types of cleansing, and it is not specific to its use on the deceased.

 

This is the rule in normal conditions and not in exceptional or abnormal circumstances. For example, in the Prophetic era we notice that battles were an exception to the norm, so authentic reports inform us that the deceased from battle were buried without being washed; and that in some instances the deceased were buried together in the same grave. This was done to remove hardship caused by the unusual circumstances.

 

This evidence shows that in exceptional circumstances, and where alternative practices are needed, such as now, then showing flexibility regarding ghusl is in harmony with the letter and spirit of the Shari’ah.  There appears to be a widespread agreement issued by the medical specialists involved insisting that one ought to avoid the washing and the tayammum of the deceased; and that the deceased ought to be buried in a body bag without any further interference. This is because it is safer and a contagion measure for those involved in burial preparations. At the very minimum it saves against the excessive measures required to sterilise the place where the body is washed between each burial. Based upon this, I shall summarise the ruling on this matter as follows:

 

It is compulsory to refrain from bathing those who die testing positive for coronavirus. They should be buried, along with the performance of the funeral prayers upon them if that is possible, even if after their burial or in their absence.

 

There are several evidences for this, including:

 

  1. The fact that the core textual evidence gives rise to the possibility that bathing is a sunnah, which was the view of several Maliki jurists. It is well known that no sin is incurred by avoiding the non-mandatory sunnah
  2. If one adopts the opinion that it is obligatory to bathe the deceased or to substitute it with dry ablution (tayammum) when unable to wash, then the risk associated with washing the dead in this instance is significant, and causes a lot of fear according to specialists. The bathing of the deceased—as is the case with all matters pertaining to purification and cleanliness—ranks in the tertiary, tahsini (embellishment or accessory) category of the Shari’ah’s objectives, while the protection and preservation of life is in the primary category of essentials or necessities. One cannot forego the essential for the sake of an embellishment.  
  3. Bathing the dead is considered as the individual right of the deceased on the community. The expected harm that could arise would affect the community, so the public interest of the community overrides the right of the individual.

 

In this respect, I invite my fellow brothers—muftis and scholars—to consider this opinion and to support it; and to be a means to the saving of people’s lives from this pandemic and a bulwark in the face of its harms.  Finally, I ask my brothers to demonstrate to all the ease and facilitation the Shari’ah affords at a time of hardship and suffering.

 

I ask Allah, through His Mercy—and He is most merciful—to remove this pandemic, and to heal those afflicted.

 

Written by:

Abdullah al-Judai’

4 Sha’ban 1441 Hijri

28 March 2020 CE

Leeds, United Kingdom